logo
Analizy rynku

Jak szerokim i skomplikowanym pojÄ™ciem jest analiza rynku, doskonale wie każda osoba, która chociaż trochÄ™ zna siÄ™ na badaniach. Ten skomplikowany charakter w dużej mierze wynika z faktu, że rynek jest pÅ‚aszczyznÄ… niezwykle dynamicznych zmian. Aby je zrozumieć, opisać i wykorzystać do budowy pozycji na rynku potrzebne sÄ… badania. I ważne jest, aby przeprowadzone zostaÅ‚y one przy użyciu optymalnych metod. 

Dobór metod badawczych

Każde badanie skÅ‚ada siÄ™ z kilku etapów: zbioru danych, ich analizy oraz interpretacji. Jak wiÄ™c widać, nie da siÄ™ badania przeprowadzić, bez analizy. Nie oznacza to jednak, że w każdym przypadku bÄ™dzie ona wyglÄ…daÅ‚a identycznie. WrÄ™cz przeciwnie, do każdego badania należy podejść w sposób indywidualny. A to oznacza, że każdÄ… analizÄ™ rynku należy przeprowadzić indywidualnie dobranÄ… metodÄ….

Rodzaje metod analiz badawczych

Analiza rynku to dziaÅ‚ania, które majÄ… nam pomóc zrozumieć pewne zachowania i procesy zachodzÄ…ce na rynku. DziÄ™ki nim możemy w sposób obiektywny ocenić, na ile konkurencyjne, sÄ… zasoby przedsiÄ™biorstwa, a także jaka jest jego pozycja na rynku. Poza tym analiza pozwalajÄ… zdefiniować szanse i zagrożenia wynikajÄ…ce ze zmian zachodzÄ…cych w otoczeniu. A jakie metody sÄ… do tego wykorzystywane? WÅ›ród tych najpopularniejszych wymienić możemy: analizÄ™ SWOT, cykl życia produktu, portfelowÄ… analizÄ™ strategicznÄ… oraz analizÄ™ PEST.

Analiza SWOT:

Z tej analizy rynku korzysta wiele osób. Jej istotÄ… jest wyznaczenie czynników, które wpisujÄ… siÄ™ w mocne i sÅ‚abe strony przedsiÄ™biorstwa, a także czynników o charakterze szans i zagrożeÅ„. Ten typ analizy pomaga ocenić pozycjÄ™ badanego podmiotu na rynku oraz wyznaczyć konkretne cele na przyszÅ‚ość.

Analiza cyklu życia produktu:

Ta metoda wykorzystywana jest przez producentów, którzy chcÄ… na bieżąco aktualizować swojÄ… ofertÄ™, by wpisywaÅ‚a siÄ™ wciąż w oczekiwania konsumentów. Ich potrzeby i predyspozycje ciÄ…gle ulegajÄ… zmianom i dlatego też, tak ważne staje siÄ™, aby sprawdzać, czego potrzebujÄ… i to wÅ‚aÅ›nie im oferować.

Portfelowa analiza strategiczna:

Ta metoda sÅ‚uży przede wszystkim ksztaÅ‚towaniu strategii firmy. Pozwala skutecznie ocenić zarówno obecnÄ…, jak i przyszÅ‚Ä… strukturÄ™ przedsiÄ™biorstwa. Jest to niezwykle ważne, ponieważ konkurencja nie Å›pi i caÅ‚y czas trzeba analizować sytuacjÄ™, aby nie wypaść z rynku.

Analiza PEST:

Ta metoda sÅ‚uży gÅ‚ównie ocenie Å›rodowiska zewnÄ™trznego. Po co je badać? Aby dokÅ‚adnie poznać czynniki, które determinujÄ… i ksztaÅ‚tujÄ… rynek. DziÄ™ki temu możliwe staje siÄ™ uksztaÅ‚towanie oferty i polityki marketingowej tak, by przyniosÅ‚y upragniony sukces.
Copyright © 2018 Biostat