logo

Metody badawcze, które pozwalają wydobyć informacje o Polakach

Podejmując się przeprowadzenia badań z obszaru turystyki warto uszczegółowić cel badania, a następnie wybrać takie narzędzia, które pozwolą na pozyskanie w skuteczny sposób potrzebne dane. Warto tym samym zaznaczyć, że badania turystyki obejmują swoim zakresem bardzo wiele kwestii, które się wzajemnie uzupełniają. Ponadto badanie takie może stanowić skarbnicę informacji na temat badanej grupy.

 

Jakie metody wykorzystać w procesie badawczym?

Aby pozyskać wiarygodne informacje warto odnieść się w realizowanym procesie zarówno do metod ilościowych, jak i jakościowych. Pozwalają one na pozyskiwanie informacji o różnym charakterze, a tym samym dają możliwość stworzenia spójnej wizji badanego zagadnienia. W tym celu można skorzystać z takich metod, jak:

  • CATI – wywiad telefoniczny realizowany z wspomaganiem komputera;
  • PAPI – badanie z zastosowaniem papierowych kwestionariuszy;
  • analiza danych zastanych (desk research);
  • CAWI – badanie przeprowadzane online.

Powyższe metody pozwalają na pozyskanie informacji o charakterze ilościowym.

 

O czym dowiesz się po zrealizowaniu badania?

Jeśli badacze potrzebują pozyskać dane jakościowe, zwracają uwagę na takie metody, jak:

  • indywidualne wywiady pogłębione (IDI);
  • zogniskowane wywiady grupowe (FGI).

Każda z tych metod ilościowych, jak i jakościowych pozwala na pozyskiwanie informacji na temat uczestników rynku turystycznego. Tym samym można dowiedzieć się o:

  • natężeniu ruchu turystycznego wybranej grupy wiekowej;
  • ilości osób odwiedzających muzea, chodzących do teatru, opery, uprawiających sport w wybranym obszarze geograficznym;
  • preferowanych kierunkach podróży;
  • czynnikach, które determinują wybór konkretnej oferty wakacyjnej;
  • najpopularniejszych formach i miejscach spędzania czasu.

 

Co Polacy wybierają rzadziej?

Jak wskazują badania przeprowadzane przez BioStat na reprezentatywnej próbie badawczej Polaków, miejscami najrzadziej wybieranymi przez nich, w celu spędzenia czasu, są:

  • kino, teatr, opera (19,7%);
  • miejsca związane z uprawianiem sportu (21,3%);
  • góry – chodzenie po górach (23,2%).

Wybierając ofertę wakacyjną Polacy najrzadziej kierują się:

  • możliwością rozwoju (6,5%);
  • organizacją czasu, atrakcji (18,5%);
  • przystosowania np. dla rodzin z dziećmi (21,3%).

Co więcej Polacy rzadziej wybierają bierne sposoby spędzania czasu (31,1%) i rzadziej wyjeżdżają za granicę (30,1%). Przy czym mężczyźni rzadziej wybierają wakacje za granicą (28,9%) niż kobiety (31,2%). 

Copyright © 2018 Biostat