logo

Zakres badaƄ rynku farmaceutycznego

Zakres badaƄ rynku farmaceutycznego

 

Koncerny farmaceutyczne muszą nieustannie badać rynek, aby pozostawać przed agresywnie dziaƂającymi konkurentami. Zakres takich analiz moĆŒe być jednak rĂłĆŒny w zaleĆŒnoƛci od tego, jakie produkty są dostępne w ich portfolio, a takĆŒe jakie mają one cele na najbliĆŒsze miesiące lub lata. Aby mĂłc zrewidować te plany, niezbędne jest jednak przeprowadzanie badaƄ rynku farmaceutycznego. Czego dokƂadnie mogą one dotyczyć?

 

Badanie nawykĂłw konsumenckich

 

Leki (gƂownie bez recepty) oraz suplementy diety są pod wieloma względami podobnymi produktami jak ubrania czy telefony komĂłrkowe, rĂłwnieĆŒ podlegają bowiem nawykom konsumenckim i są nabywane w okreƛlonych okolicznoƛciach.

 

Dlatego teĆŒ koncerny farmaceutyczne dÄ…ĆŒÄ… do tego, by jeszcze lepiej poznać preferencje zakupowe swojej grupy docelowej, efektywniej kreować komunikaty sprzedaĆŒowe oraz pojawiać się w ƛwiadomoƛci nabywcĂłw dokƂadnie wtedy, gdy podejmują oni decyzję o zakupie.

 

Testowanie koncepcji opakowaƄ

 

Dzięki badaniom rynku farmaceutycznego przeprowadzanym za pomocą np. multimedialnych noƛnikĂłw, moĆŒna rĂłwnieĆŒ testować rĂłĆŒne warianty opakowaƄ lekĂłw czy suplementĂłw diety. Okazuje się bowiem, ĆŒe takie detale jak rozmiar czcionki czy jej wariant, a takĆŒe dobrane kolory, mają wpƂyw na ostateczny wybĂłr.

 

Warianty te naleĆŒy przetestować przed wprowadzeniem produktu na rynek i moĆŒna to zrobić wƂaƛnie dzięki badaniom rynku farmaceutycznego. Do ich przeprowadzania zachęcają m.in. eksperci z Centrum Badawczo-Rozwojowego BiostatÂź wskazujący, ĆŒe ich realizacja pozwoli zwiększyć wolumen sprzedaĆŒy i jednoczeƛnie ograniczyć potencjalne straty związane z obraniem niewƂaƛciwej ƛcieĆŒki koncepcyjnej.

 

Badanie elastycznoƛci cenowej

 

Jaka cena za dany lek lub suplement diety jest za niska i moĆŒe sygnalizować jego niską jakoƛć? Jaka cena jest wysoka, aczkolwiek akceptowalna przez klientĂłw? Jaka jest natomiast za wysoka i nie jest juĆŒ akceptowalna przez grupę docelową? WƂaƛnie takie elementy moĆŒna sprawdzić dzięki badaniu rynku farmaceutycznego i wybrać tym samym cenę, ktĂłra zagwarantuje zysk i ktĂłrą skƂonni będą zapƂacić klienci.

 

OdbiĂłr kampanii reklamowej

 

Kolejnym obszarem zastosowania badaƄ rynku farmaceutycznego jest to, jak odbierana jest planowana kampania reklamowa. Jej przetestowanie na grupie potencjalnych klientĂłw to przede wszystkim zmniejszenie ryzyka niepowodzenia i zmarnowania budĆŒetu. MoĆŒna bowiem sprawdzić:

 

  • jak adresaci oceniają koncepcję,
  • czy dobrze komunikuje ona zalety produktu,
  • czy odbierana jest pozytywnie czy negatywnie,
  • czy po jej obejrzeniu potencjalni konsumenci byliby skƂonni zakupić preparat.

 

Gdy kampania reklamowa jest w fazie koncepcyjnej, jej sprawdzenie pozwala wprowadzić odpowiednie zmiany i zaprezentować ją dopiero wtedy, gdy będzie ona wƂaƛciwie przygotowana.

 

Jak doskonale widać badania rynku farmaceutycznego są absolutnie niezbędne, jeƛli koncern chce osiągnąć wysoki wolumen sprzedaĆŒy i budować staƂą przewagę konkurencyjną. Oczywiƛcie istotne jest, aby takie badanie byƂo przeprowadzone przez specjalistĂłw, ktĂłrzy mają dodatkowo dostęp do duĆŒej grupy respondentĂłw. DokƂadnie na to moĆŒna liczyć korzystając z usƂug Centrum Badawczo-Rozwojowego BiostatÂź.

Copyright © 2018 Biostat