logo

Zalety i wady metody badawczej CATI

Zalety i wady metody badawczej CATI

Kiedy trzeba będzie przeprowadzić badania rynku, jedną z pierwszych kluczowych decyzji będzie wybór metodologii, którą należy zastosować. Można wybierać pomiędzy ankietami internetowymi lub bezpośrednimi, ale ankiety telefoniczne wykorzystujące specjalistyczne programy komputerowe są nadal dość korzystne. Ankieta CATI może być właściwym rozwiązaniem dla zbierania danych. Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu, takiemu jak CATI-System, będziesz miał wszystkie narzędzia potrzebne do zebrania efektywnych i kompleksowych badań. Dzięki ankietom telefonicznym można przeprowadzić badania satysfakcji klientów, badania rynku, sondaże polityczne, badania społeczne i inne rodzaje badań. Wybierz oprogramowanie, które daje Ci dużą elastyczność w licencjonowaniu, a nie tylko w funkcjonalności, ponieważ z pewnością nie chcesz inwestować zbyt wiele. Warto zapoznać się z zaletami i wadami metody badawczej CATI.

Szybki dostęp do danych stosując metodę badawczą CATI

Badania telefoniczne wykorzystujące specjalistyczne programy komputerowe (CATI) dają szybki dostęp do informacji. Korzystając z usług przedsiębiorstw świadczących takie usługi możemy przeprowadzić ankietę w bardzo krótkim czasie. Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat® oferuje przeprowadzanie takich badań na wysokim poziomie. Czas realizacji takiej ankiety jest krótki ze względu na dużą liczbę wykwalifikowanych ankieterów, którzy zbierają informacje w tym samym czasie ankietując wiele osób równocześnie.

Duża grupa respondentów

Stosując metodę badawczą CATI możemy dotrzeć do szerokiej grupy respondentów. Każda osoba posiada telefon komórkowy, więc mamy odpowiednią liczbę osób, aby zebrać reprezentatywną próbę do ukończenia badania. Korzystając z tej formy przeprowadzania badań możemy dotrzeć także do grup trudnodostępnych, które są często nieosiągalne, gdy wybieramy inne metody badawcze.

Budowanie świadomości marki wśród respondentów stosując badania metodą CATI

Wywiad telefoniczny wykorzystujący specjalistyczne programy komputerowe (CATI) posiada osobisty akcent, co może prowadzić do cennych korzyści. Jedną z nich może być budowanie świadomości marki, jeśli osoba przeprowadzająca badanie jest doświadczona i posiada odpowiednie kwalifikacje. Osoba ankietująca powinna być odpowiednio przygotowana do rozmowy i dobrze ją przeprowadzić, a to może przynieść dodatkowe korzyści dla firmy.

Istnienie mylnego postrzegania badań CATI wśród respondentów

Czasami badania przeprowadzane metodą badawczą CATI są postrzegane jako telemarketing wśród potencjalnych respondentów. Może to spowodować pesymistyczne nastawienie oraz negatywne odbieranie tej metody badawczej wśród potencjalnych osób ankietowanych. Może mieć to wpływ na wskaźnik odpowiedzi.

Konieczność przygotowania precyzyjnych pytań

Decydując się na przeprowadzenie badania metodą CATI (z angielskiego Computer Assisted Telephone Interviewing) należy skutecznie opracować formę ankiety. Może być to trudnym wyzwaniem dla wielu osób, gdyż pytania muszą być krótkie, a zarazem precyzyjne, aby respondenci mogli zrozumieć przekazywaną treść.

Określenie dokładnego czasu badania CATI

Realizacja ankiety CATI powinna być dobrze przygotowana przez osoby przeprowadzające badanie. Należy dokładnie rozważyć czas trwania badania, a administratorzy powinni na bieżąco monitorować przebieg ankiety, jak i czas jej trwania.

Przed wybraniem metody badawczej warto zastanowić się na jakich aspektach najbardziej nam zależy. Możemy zauważyć, że ankiety CATI posiadają wiele zalet, lecz istnieje także kilka wad, które warto wziąć pod uwagę wybierając formę ankietowania. Warto zaznajomić się także z firmami istniejącymi na rynku np. przedsiębiorstwo Biostat®, które oferują realizację ankiet telefonicznych z wykorzystaniem specjalistycznego systemu komputerowego.

Copyright © 2018 Biostat