logo

Turystyka z perspektywy Polaków

Rozwój rynku turystycznego, w szczególności, jeśli chodzi o obiekty noclegowe i gastronomiczne, sprawia, że rodzą się nowe pytania w dziedzinie turystyki. W ostatnich latach zauważa się, iż liczba osób odwiedzających i zwiedzających Polskę wzrasta. Co więcej badania ruchu turystycznego wśród Polaków przeprowadzone przez firmę badawczą BioStat wskazują, że aż 69,9% Polaków najchętniej spędza wakacje w swoim kraju!

 

Natężenie krajowego ruchu turystycznego

Poddając badaniu temat natężenia krajowego ruchu turystycznego mieszkańców Polski (w wieku 15 lat lub więcej) w 2017 roku, zauważono, iż największe natężenie występuje w województwach:

  • małopolskim;
  • pomorskim;
  • mazowieckim;
  • zachodniopomorskim.

Zaś wśród województw wyróżniających się niskim natężeniem krajowego ruchu turystycznego wymienia się województwo opolskie i lubuskie.

 

Jak Polacy spędzają wolny czas?

W zrealizowanym badaniu poddano także preferencje Polaków, co do form spędzania czasu. Tym samym wskazano, iż:

  • 68,9% Polaków wybierają aktywne formy spędzania czasu, zaś tylko 31,1% spędza wolny czas biernie;
  • Polacy najchętniej spędzają wolny czas na plaży, nad wodą (61,8%), równie wysoko uplasowało się spacerowanie (54,1%).

Wśród rzadko wybieranych form spędzania czasu wolnego, wymienia się chodzenie po górach (23,2%), uprawianie sporty (21,3%) czy wychodzenie do kina, teatru, opery (19,7%). Badani wskazywali częściej takie aktywności, jak:

  • wychodzenie do kawiarni, restauracji (37,2%);
  • zwiedzanie zabytków i muzeów (43,3%).

 

Muzea z perspektywy 2016 roku

Należy zaznaczyć, iż w Polsce mamy 944 muzeów. Według danych z GUS najchętniej w 2016 r. zwiedzało się muzea i oddziały w takich województwach, jak:

  • mazowieckie (9,5 mln);
  • małopolskie (8,9 mln);
  • pomorskie (2,4 mln).

Natomiast rzadko zwiedzało się muzea i oddziały znajdujące się w województwie opolskim (237 tys.) i lubuskim (234 tys.).

 

To warto wiedzieć o wyborach Polaków

Co ciekawe Polacy wybierając ofertę wakacyjną najrzadziej zwracają uwagę na możliwość rozwoju – jest to zaledwie 6,5%. Drugim najrzadziej wymienianym czynnikiem, w przeprowadzonym badaniu ruchu turystycznego wśród Polaków, determinującym  wybór oferty wakacyjnej jest organizacja czasu rozumiana jako atrakcje. W kontekście przeprowadzonych badań, warto zauważyć, że największy wpływ na podejmowanie decyzji Polaków, dotyczących planów wakacyjnych, mają ponoszone koszty (aż 86,5%).

Copyright © 2018 Biostat