Badanie rynku: kilka podstawowych danych
Gromadząc, opracowując i analizując dane przeprowadza się badania rynku, które to dotyczą zarządzania marketingowego. Ogólnie rzecz ujmując sam proces badawczy rozpoczyna się od zdefiniowanie problemu badawczego, a kończy wraz z przedstawieniem pozyskanych wyników, wniosków oraz z przedstawieniem zaleceń.
Bada się po to, aby zrozumieć
Uzyskaną wiedzę w przedstawionym typie badań można praktycznie zastosować w podejmowanych działaniach. Do badań rynku odnosi się, gdy chodzi o:
- analizę danej sytuacji;
- kontrolę postępów, sukcesów;
- kreowanie i zarządzanie marką.
Przede wszystkim regularność i uporządkowanie
Należy jednak pamiętać, że badania te trzeba przeprowadzać regularnie. Jest to o tyle ważne, że w pozytywny sposób wspiera rozwój, ale tylko jeśli wyniki badań odnoszą się do aktualnej sytuacji, która jak wiadomo ciągle się zmienia ze względu na zmienne czynniki. W samym procesie badawczym wyróżnia się następujące etapy:
- definicję;
- projekt;
- dane;
- analizę;
- raport;
- decyzję;
- realizacja.
W badaniu obecny jest człowiek
W definicji zawiera się określenie problemu badawczego oraz skonkretyzowanie celów badania. Jeśli chodzi o otrzymane wyniki to należy zwrócić uwagę na zachowania konsumenckie, w których zawarte są ludzkie motywacje i które są wynikiem dążenia do zaspokojenia potrzeb, a nie chwilowych stanów emocjonalnych. Przy czym Maslow wyróżnia:
- motywację będącą skutkiem niedoboru;
- motywację wzrostu.
W drugim przypadku chodzi o to, że jednostka chce wyjść poza to, co zrobiła i czym dotychczas była. Natomiast w pierwszym wypadku chodzi o przywrócenie fizycznej/psychicznej równowagi.
Dopasowanie badania do czasu.
Koncentrując się na przeprowadzeniu wartościowego procesu badawczego w kwestii badania rynku należy uwzględnić:
- rozwój nowych technologii;
- skrócony czas podejmowania decyzji.
Te dwa czynniki mają wpływ na zarówno na dobór metod badawczych, jak i same konstruowanie celu badawczego czy dostosowanie języka do odbiorcy. Ważne jest także, aby metody badawcze odpowiadały wymogom zlecającego badanie, ale także zachowywały normy etyczne.
Decyzje oddziałują na każdą część
W ramach badań rynku można przeprowadzić analizę rynku. Polega ona na jednorazowym zgromadzeniu informacji i opisaniu aktualnej sytuacji rynkowej dla badanego podmiotu. W skutek czego można dokonywać racjonalnych wyborów. Należy przy tym pamiętać, że uzyskane wyniki należy interpretować indywidualnie, jak i społecznie z uwzględnieniem skutków, jakie mogą przynieść konkretne decyzje.
